Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

KSN umum perubahan dan pelantikan tertinggi perkhidmatan awam

2024-09-04 berita.rtm.gov.myHaiPress

Datuk Seri Shamsul Azri Abu Bakar/ Foto Bernama

KUALA LUMPUR,4 September – Ketua Setiausaha Negara,Datuk Seri Shamsul Azri Abu Bakar,hari ini mengumumkan perubahan penempatan dan pelantikan baharu bagi 12 jawatan pengurusan tertinggi perkhidmatan awam.

Dalam satu kenyataan,Datuk Seri Shamsul Azri berkata,langkah ini melibatkan sembilan Ketua Setiausaha (KSU),seorang Timbalan Ketua Setiausaha Kanan dan dua Ketua Pengarah,yang akan berkuat kuasa bermula esok dan pada 23 September ini.

Menurut Datuk Seri Shamsul Azri,perubahan ini selaras dengan hasrat kerajaan untuk melaksanakan reformasi perkhidmatan awam,yang memerlukan kepantasan,ketangkasan,dan kedinamikan dalam kepimpinan tertinggi sektor awam,bagi menghadapi era baharu.

Langkah ini juga susulan pengumuman Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA) oleh Perdana Menteri,Datuk Seri Anwar Ibrahim,pada 16 Ogos lalu.

Antara perubahan penempatan yang diumumkan termasuklah pertukaran Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM),Datuk Lokman Hakim Ali,ke Kementerian Pertahanan.

Beliau menggantikan Datuk Seri Isham Ishak yang akan berpindah ke KPKM. Kedua-dua pertukaran ini akan berkuat kuasa pada 23 September.

Berkuat kuasa esok,Ketua Setiausaha Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP),Datuk Seri Suriani Ahmad,akan dilantik sebagai Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan.

Sementara itu,Ketua Setiausaha Kementerian Sumber Manusia (KESUMA),Datuk Seri Khairul Dzaimee Daud,akan menggantikan Datuk Seri Suriani di KUSKOP.

Perubahan lain termasuk pelantikan Ketua Setiausaha Kementerian Perpaduan,Datuk Azman Mohd Yusoff,sebagai Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya (KKR),menggantikan Datuk Seri Hasnol Zam Zam Ahmad.

Ketua Pengarah Unit Penyelarasan Pelaksanaan,Jabatan Perdana Menteri (JPM),Datuk Seri Azman Ibrahim,dilantik sebagai KSU KKR yang baharu.

Sementara itu,Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN),Datuk Ruji Ubi,akan berpindah ke Kementerian Pendidikan,menggantikan Datuk Nik Nasarudin Mohd Zawawi.

Datuk Awang Alik Jeman,yang sebelum ini Timbalan Ketua Setiausaha Kanan JPM,dilantik sebagai Ketua Setiausaha KDN,menggantikan Datuk Ruji Ubi. Manakala Datuk Awang Alik Jeman di JPM akan diisi oleh Datuk Abd Shukor Mahmood.

Selain itu,Muhammad Razman Abu Samah dilantik sebagai Ketua Pengarah Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS) JPM,menggantikan Datuk Seri Shamsul Azri.

Perubahan penempatan ini diharap dapat memantapkan lagi kepimpinan dan melaksanakan reformasi perkhidmatan awam dengan lebih berkesan dalam menghadapi cabaran masa depan.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap