Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

Luzxon, Fadillah sepakat perkukuh kerjasama bidang tenaga boleh baharu

2024-09-03 berita.rtm.gov.myHaiPress

Foto RTM

PUTRAJAYA,3 September - Perdana Menteri New Zealand Christopher Luxon mengadakan pertemuan bersama-sama Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof yang juga Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air (PETRA) hari ini.

Dalam pertemuan anjuran delegasi New Zealand yang berlangsung hampir sejam itu,kedua-dua pihak sepakat untuk memperkukuh kerjasama dalam bidang berkaitan tenaga boleh baharu.

Turut hadir pada pertemuan itu ialah Ketua Setiausaha PETRA Datuk Mad Zaidi Mohd Karli,Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Tenaga (ST) Datuk Abdul Razib Dawood dan Ketua Pegawai Eksekutif Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA) Datuk Hamzah Hussin.

Terdahulu,Luxon dalam rangka lawatan kerja tiga hari sejak Ahad telah mengadakan pertemuan bersama-sama rakan sejawatnya Datuk Seri Anwar Ibrahim yang antara lain bersetuju mempertingkat nilai perdagangan dua hala hingga 50 peratus.

Dalam pertemuan di sini,kedua-dua pihak turutmembincangkan pengukuhan kerjasama dalam pertukaran pelajar Malaysia-New Zealand serta industri halal.

Ini merupakan lawatan pertama Luxon ke Malaysia sejak memegang jawatan sebagai Perdana Menteri New Zealand pada November 2023.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap