Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

Pasaran getah dijangka diniagakan lebih tinggi minggu depan

2024-08-24 berita.rtm.gov.myHaiPress

Foto Hiasan

KUALA LUMPUR,24 Ogos- Pasaran getah dijangka diniagakan lebih tinggi minggu depan berikutan keadaan cuaca yang tidak menentu di rantau pengeluar getah,kata pakar industri Denis Low.

Beliau berkata hujan lebat yang berterusan telah menjejaskan pengeluaran getah menyebabkan harganya melonjak naik.

“Mungkin terdapat kekurangan bekalan di pasaran. Sehubungan itu,dijangka wujudnya permintaan yang meningkat minggu depan untuk aktiviti-aktiviti stok dan proses penambahan semula,” katanya kepada Bernama.

Low menambah gangguan penghantaran di Laut Merah dan ketegangan geopolitik yang berterusan telah menjejaskan perdagangan antarabangsa dan rantaian bekalan.

“Ini akan terus meningkatkan kos penghantaran dan harga komoditi,yang membawa kepada kekurangan sumber-sumber utama seperti minyak dan gas sehingga menjejaskan pengeluaran perindustrian di seluruh dunia,” katanya.

Sementara itu,seorang peniaga berkata harga getah Malaysia akan terus mengikut prestasi pasaran niaga hadapan getah serantau dan kekuatan ringgit berbanding dolar AS.

Beliau berkata bekalan getah asli yang terhad di negara pengeluar utama berikutan keadaan cuaca buruk turut membantu menaikkan sentimen pasaran.

“Peniaga di pasaran sedang memerhatikan petunjuk seterusnya mengenai pemotongan kadar faedah Amerika Syarikat (AS) oleh Rizab Persekutuan AS lewat hari ini sambil memantau dengan berhati-hati untuk lebih banyak langkah dasar dari China bagi merangsang ekonominya dan kemas kini mengenai geopolitik di Tengah Timur,” katanya.

Bagi asas Jumaat ke Jumaat,harga rujukan Lembaga Getah Malaysia (LGM) bagi Getah Mutu Malaysia 20 (SMR 20) meningkat 4.5 sen kepada 790 sen sekilogram daripada 785.50 sen sekilogram seminggu sebelumnya.

Sementara itu,susu getah pukal meningkat 11 sen kepada 639.5 sen sekilogram daripada 628.5 sen sekilogram sebelumnya.

Pada 5 petang,harga rujukan LGM untuk GMM 20 fizikal berada pada 793.5 sen sekilogram manakala susu getah pukal pada 640.5 sen sekilogram. - BERNAMA

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap