Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

Indeks Pelopor catat pertumbuhan positif pada Jun

2024-08-24 berita.rtm.gov.myHaiPress

Foto BERNAMA

KUALA LUMPUR,23 Ogos- Ekonomi Malaysia dijangka terus berkembang pada bulan-bulan akan datang,berdasarkan peningkatan dalam Indeks Pelopor (IP).

Indeks yang meramalkan arah aliran ekonomi itu,meneruskan pertumbuhan positifnya pada 3.5 peratus bagi Jun 2024.

Menurut Jabatan Perangkaan,mata indeks meningkat kepada 113.4 berbanding 109.6 mata bulan sama tahun sebelumnya.

Indeks Perusahaan Bursa Malaysia yang mempamerkan prestasi kukuh pada 42.2 peratus,penyumbang utama kepada peningkatan dalam IP.

Bagaimanapun,prestasi bulanan IP menurun marginal kepada 0.7 peratus disebabkan penyusutan dalam lima daripada tujuh komponen.

"Melihat kepada arah aliran jangka panjang,IP kekal berada di atas trend 100 mata.

"Ini menggambarkan pertumbuhan ekonomi yang mampan dan berdaya tahan.

"Indeks Serentak yang menggambarkan keadaan ekonomi semasa,kekal positif sejak September 2021 dengan pertumbuhan 2.6 peratus kepada 126.4 mata," menurut kenyataan itu.

Nilai Caruman BenarKumpulan Wang Simpanan Pekerja(KWSP) merupakan pemacu utama kenaikan,diikuti peningkatan 6.4 peratus dalam Indeks Kuantiti Perdagangan Runcit.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap