Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

DBKL, syarikat utiliti disaran bekerjasama

2024-08-24 berita.rtm.gov.myHaiPress

Fahmi Fadzil

KUALA LUMPUR,24 Ogos- Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL),agensi terlibat serta syarikat utiliti disaran bekerjasama dalam membuat pemetaan utiliti bawah tanah,bagi mengelakkan insiden tidak diingini berlaku terutama ketika pembangunan sesuatu projek.

Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata,pemetaan berkenaan merupakan satu perkara penting yang perlu dilakukan.

Ia bagi melihat keadaan di bawah tanah dengan kebanyakannya mempunyai saluran perpaipan dan kabel elektrik,yang ada kalanya tidak dipetakan pihak utiliti.

"Saya sebagai ahli parlimen telah terima banyak aduan apabila satu kawasan itu hendak dibangunkan,kerja-kerja korek menunjukkan ada kabel besar TNB contohnya,tetapi tiada dalam peta.

"Jadi saya lihat kita perlu berikan kerjasama kepada Datuk Bandar Kuala Lumpur untuk memastikan kita bukan hanya ada pemetaan di bahagian permukaan,tapi juga pemetaan utiliti. Saya serahkan kepada Datuk Bandar dan sudah pasti kami dalam kalangan ahli Parlimen kita akan menyokongnya," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas program Gotong-Royong Mega Merdeka Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pagi ini yang dirasmikan oleh Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Dr Maimunah Mohd Sharif.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap