Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

FAMA Melaka sasar jualan RM410,000 dalam program khas

2024-08-24 berita.rtm.gov.myHaiPress

Nor Azhar Abdul Hamid

JASIN,24 Ogos- Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Melaka menyasarkan nilai jualan RM410,000 menerusi Program Jualan Khas Sempena Sambutan Kemerdekaan ke-67 pada tahun ini.

Pengarah FAMA Melaka Nor Azhar Abdul Hamid berkata,pihaknya juga menjangkakan seramai 82,000 pengunjung akan berkunjung ke seluruh pasar tani di negeri itu.

Nilai jualan di setiap tujuh lokasi berbeza itu disasarkan kira-kira RM60,000.

"Tepung,gula,minyak dan mihun. Kita juga ada promosi telur,beras putih dan ayam. Selain daripada Pasar Tani Jasin kita ada lokasi lokasi lain yang kita sasarkan.

"Kita akan jalankan secara berperingkat iaitu kita ada Pasar Tani Lubuk China,Pasar Tani Masjid Tanah,Pasar Tani Ayer Molek,Pasar Tani Merlimau,Pasar Tani Taman Maju dan juga Pasar Tani Alor Gajah," katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Pelancaran Jualan Khas Sempena Sambutan Kemerdekaan Ke-67 di Pasar Tani Jasin di sini.

Majlis berkenaan disempurnakan oleh Pengarah Kanan Pembangunan Institusi Pemasaran FAMA,Isa Hamzah.

Mengulas lanjut,Nor Azhar berkata program jualan khas itu diadakan selama tiga hari dan akan berakhir 25 Ogos ini.

Sementara itu Program Jualan Agro MADANI di seluruh negara capai nilai jualan sebanyak RM98.4 juta,setakat Januari hingga 18 Ogos lalu.

Ia melebihi jualan keseluruhan jualan tahun lalu iaitu sebanyak RM93.7 juta.

Pengarah Kanan Pembangunan Institusi Pemasaran FAMA Isa Hamzah berkata,nilai penjimatan setakat tempoh itu juga meningkat sebanyak RM29.5 juta berbanding tahun lalu iaitu RM27.8 juta.

Setakat ini,jualan itu membabitkan seramai 65,114 usahawan tempatan.

"4,669 program jadi nilai jualan dia RM98.4 juta dan penjimatan kira-kira RM29.5 juta. Jadi dari segi penyertaan,seramai 65,114 usahawan menyertai program ini.

"Jadi program ini dilaksanakan dengan memberi manfaat kepada isi rumah," katanya.

Terdahulu,Jualan Agro MADANI dilaksanakan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) melalui tiga agensi pelaksana iaitu Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA),Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) dan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM).

Inisiatif itu menawarkan harga barangan 10 hingga 30 peratus lebih murah berbanding harga pasaran.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap