Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

Anwar ucap tahniah kepada Paetongtarn Shinawatra

2024-08-18 berita.rtm.gov.myHaiPress

Foto Facebook Anwar Ibrahim

KUALA LUMPUR,18 Ogos - Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengucapkan tahniah kepada Paetongtarn Shinawatra atas pemilihannya sebagai Perdana Menteri Thailand.

Beliau berkata,pemilihan itu sekali gus mencipta sejarah Paetongtarn sebagai Perdana Menteri Thailand termuda dan wanita kedua memegang jawatan terpenting itu.

Anwar menerusi catatan Facebooknya berkata sebagai jiran rapat Malaysia dan Thailand berkongsi perkongsian penting dan berkekalan,dijalin dalam hubungan sejarah,budaya,dan ekonomi yang lama terjalin serta persaudaraan yang berakar umbi.

"Kerjasama mengejar keamanan dan pembangunan di selatan Thailand menawarkan faedah yang mendalam untuk komuniti di kedua-dua belah sempadan dan berharap dapat bekerjasama rapat dengan Paetongtarn untuk membuka potensi penuh hubungan dua hala," kata Perdana Menteri.

Dalam pada itu Anwar turut merakamkan penghargaan ikhlas kepada bekas Perdana Menteri Thailand Srettha Thavisin atas kepimpinannya yang berwawasan dalam mengukuhkan ikatan antara kedua-dua negara.

Paetongtarn,37 tahun,anak perempuan bongsu bekas Perdana Menteri Thaksin Shinawatra menerima titah bertulis Raja Vajiralongkorn pada majlis yang diadakan di ibu pejabat Pheu Thai pada pagi Ahad dua hari selepas dipilih Parlimen.

Perdana Menteri ke-31 negara itu menggantikan Srettha,yang dipecat daripada jawatan oleh Mahkamah Perlembagaan pada Rabu.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap