Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

MKJR perlu diperkasa, bendung kes kemalangan jalan raya

2024-08-08 berita.rtm.gov.myHaiPress

Foto BERNAMA

KUALA LUMPUR,8 Ogos- Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) perlu diperkasa bagi membendung kes kemalangan jalan raya,seiring saranan Perdana Menteri,Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Untuk itu,aktivis keselamatan jalan raya,Shahrim Tamrin mencadangkan Kementerian Pengangkutan dan agensi-agensi berkaitan agar pasukan khas ditubuh untuk melaksanakan Pelan Keselamatan Jalan Raya bagi tempoh tujuh tahun akan datang.

Jelasnya,tumpuan perlu diberi terhadap lima daerah yang mencatat rekod kematian terburuk di Malaysia.

"Mohon lindungi MKJR tanpa berlengah lagi bagi mengelakkan MKJR dibatalkan pendaftaran oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) Malaysia akibat kegagalan tiada MAT (Mesyuarat Agung Tahunan) sejak 2019.

"Berhubung dan bekerjasama dengan semua MKJR Negeri dan NGO (badan bukan kerajaan) berkaitan untuk menjadikan usaha selamatkan nyawa di jalan raya sebagai satu perkara yang menarik dalam kalangan orang ramai.

"Melibatkan ahli-ahli MKJR yang berpengetahuan dan berpengalaman luas untuk berkomunikasi kepada media dan masyarakat di setiap negeri serta melibatkan MKJR turut sama di dalam jawatankuasa peringkat Kabinet mengenai keselamatan dan kesesakan jalan raya.

"Mendapatkan khidmat nasihat ‘campaign manager’ (urus kempen) untuk melaksanakan pelan komunikasi berkesan bagi jangka pendek (setahun),jangka sederhana (tiga tahun) dan jangka panjang (sehingga tahun 2030)," katanya menerusi kenyataan.

Terdahulu,Perdana Menteri melahirkan kebimbangan jumlah nahas jalan raya tahun lalu yang melebihi 600,000.

Anwar turut memberi nasihat kepada ibu bapa agar sentiasa memantau aktiviti anak masing-masing terutama yang masih di bawah umur agar mereka dapat menunggang atau membonceng motosikal dengan cermat serta selamat.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap