Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

Mohamad suarakan pendirian Malaysia mengenai isu Palestin dalam mesyuarat tergempar OIC

2024-08-08 berita.rtm.gov.myHaiPress

Menteri Luar Negeri,Datuk Seri Mohamad Hasan / Foto FB Mohamad Hasan

KUALA LUMPUR,8 Ogos - Menteri Luar Negeri,Datuk Seri Mohamad Hasan akan menyuarakan pendirian Malaysia berkenaan isu Palestin dalam Mesyuarat Tergempar Jawatankuasa Eksekutif di Peringkat Menteri-Menteri Luar Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Jeddah,Arab Saudi.

Mohamad berkata,mesyuarat yang diusul oleh Palestin dan Iran itu membincangkan jenayah kependudukan Israel yang berterusan terhadap rakyat Palestin dan pencerobohan serta ancamannya terhadap kedaulatan Iran.

“Saya juga akan menyampaikan kenyataan mewakili Malaysia bagi mengecam sekeras-kerasnya pembunuhan beramai-ramai dan kemusnahan besar-besaran di Semenanjung Gaza oleh rejim Israel termasuk pembunuhan kejam Ismail Haniyeh di Tehran,baru-baru ini,” katanya melalui hantaran di Facebook pada Rabu.

Sementara itu,Mohamad berkata beliau juga mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan rakan sejawat dari Iran,Pakistan dan Palestin.

Mesyuarat tergempar itu dipengerusikan oleh Menteri Luar Gambia selaku pengerusi Sidang Kemuncak OIC ke-15.

Sebelum ini,Kementerian Luar Negeri dalam satu kenyataan memaklumkan penyertaan Mohamad dalam mesyuarat itu juga menandakan komitmen Malaysia terhadap perjuangan rakyat Palestin dan Malaysia menyokong penubuhan Negara Palestin yang merdeka dan berdaulat berdasarkan sempadan pra-1967,dengan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu kotanya.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap