Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

Lebuh Raya Pan Borneo Fasa 1 Sabah siap suku pertama 2026

2024-07-31 berita.rtm.gov.myHaiPress

Timbalan Menteri Kerja Raya,Datuk Seri Ahmad Maslan

KUALA LUMPUR,31 Julai- Lebuhaya Pan Borneo Fasa 1 Sabah dijangka siap keseluruhan pada suku pertama tahun 2026

Kini,status fizikal semasa bagi lebuh raya berkenaan mencapai 76 peratus pembinaan.

Timbalan Menteri Kerja Raya,Datuk Seri Ahmad Maslan menyatakan beberapa faktor diambil kira dalam tempoh pembinaan,antaranya kesesuaian bentuk muka bumi serta sistem perparitan dan saliran.

"Selain itu,kaedah flood simulation digunakan di kawasan berisiko tinggi dan hasil mendapati bahawa pembinaan Pan Borneo Sabah ini tidak memberi kesan yang signifikan kepada kawasan-kawasan yang terbabit dari segi banjir.

"Sistem perparitan ini juga mematuhi spesifikasi dan kriteria yang diperlukan berdasarkan penelitian bersama pihak Jabatan Pengairan dan Saliran Sabah di peringkat awal reka bentuk yang dimuktamadkan melalui makmal pengurusan nilai",katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab pertanyaan Ahli Dewan Negara,Tan Sri Panglima Arnifah Aman di Parlimen.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap