Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

Malaysia terima kemasukan 11.8 juta pelancong bagi tempoh enam bulan

2024-07-30 berita.rtm.gov.myHaiPress

Foto Hiasan/Foto RTM

KUALA LUMPUR,30 Julai-Sejak Januari hingga Jun tahun ini,Malaysia telah menerima 11.8 juta pelancong asing dengan peningkatan sebanyak 28.9 peratus berbanding tahun lalu.


Jumlah pendapatan pelancong asing yang dijana pula,RM40.4 bilion meningkat 50.8 peratus.

Menteri Pelancongan,Seni dan Budaya,Datuk Seri Tiong King Sing berkata berdasarkan Laporan Jabatan Perangkawan Malaysia,Pelancongan domestik di Malaysia merekodkan 58.6 juta pelawat pada suku pertama 2024 melonjak 19 peratus berbanding suku yang sama tahun sebelumnya.

"Bagi meningkatkan prestasi yang baik ini MOTAC akan sentiasa bekerjasama rapat dengan semua pihak berkepentingan termasuk kerajaan negeri dan pengiat industri dalam membangunkan,mempromosikan industri pelancongan yang menarik,berkualiti dan selamat",katanya di Parlimen hari ini ketika menjawab soalan Senator Micheal Mujah Lihan.

Dalam pada itu,Kementerian Pelancongan,Seni dan Budaya (MOTAC) menyasarkan untuk menarik kira-kira 35.6 juta pelancong ke negara ini sempena Tahun Melawat Malaysia 2026 dengan pendapatan pelancongan yang dijangka mencecah RM147.1 bilion.

Ujar King Sing,kementeriannya akan terus mempergiatkan aktiviti pelancongan serta meningkatkan promosi melalui platform digital dan media sosial.

"MOTACberkomitmen untuk memanfaatkan kemudahan tanpa visa bagi menarik lebih ramai pelancong asing terutamanya dari negara-negara seperti China dan India," katanya ketika menjawab soalan tambahan Senator Micheal Mujah Lihan yang ingin mengetahui sasaran jumlah pelancong asing MOTAC sempena Tahun Melawat Malaysia 2026 dan apakah inisiatif yang dilaksanakan bagi menjayakannya.

Katanya,antara strategi utama adalah dengan membangunkan dan mempromosikan produk pelancongan berimpak tinggi termasuk pelancongan perkahwinan,kesihatan,sukan,dan ekopelancongan.

Tambahnya,kerjasama antara kerajaan negeri dan pusat serta pihak berkuasa tempatan juga diharapkan dapat membantu dalam menaik taraf dan menyediakan kemudahan di kawasan-kawasan pelancongan.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap