Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

Jambatan Bailey di Kampung Permatang Sepam beroperasi Rabu ini

2024-07-14 berita.rtm.gov.myHaiPress

Ahmad Maslan (dua kanan) ketika melawat Projek Jambatan Bailey di Kampung Permatang Sepam di Pontian hari ini

PONTIAN,14 Julai- Jambatan Bailey di Kampung Permatang Sepam,Benut,di sini Johor dijangka beroperasi mulai Rabu ini bagimenggantikan jambatan sedia ada yang mengalami kegagalan struktur.

Timbalan Menteri Kerja Raya,Datuk Seri Ahmad Maslan berkata,kerja-kerja pemasangan jambatan sepanjang 42 meter (m) sejak 9 Julai lalu itu akan memberi manfaat kepada 470 penduduk.

"Di Kampung Permatang Sepam ini kaedah pembinaan jambatan Bailey buat pertama kalinya dibina di sungai Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dengan peruntukannya dikongsi kerajaan Pusat dan kerajaan negeri.

"Jambatan sementara ini hanya boleh menampung beban tidak melebihi lima tan bagi menjamin keselamatannya. Papan tanda pemakluman akan dipasang di Jambatan Bailey ini apabila siap nanti,” katanya pada sidang media selepas melawat Projek Jambatan Bailey berkenaan di sini hari ini.

Ahmad yang juga Ahli Parlimen Pontian berkata,Jabatan Kerja Raya (JKR) Pontian telah mencadangkan pembinaan jambatan konkrit baharu sebagai langkah jangka masa panjang bagi memastikan tiada kegagalan struktur berulang.

"Kementerian Kerja Raya menerusi Program MYJalan komited dalam membina,menyedia dan menyelenggara infrastruktur yang selesa dan selamat kepada semua rakyat dalam dan luar bandar,” katanya.

Dalam pada itu,beliau memaklumkan,Jambatan Bailey akan dibina di sembilan negeri menggunakan peruntukan Sistem Maklumat Rekod-Rekod Jalan Raya Malaysia (MARRIS) bagi menggantikan jambatan rosak khususnya di kawasan luar bandar sebelum jambatan kekal siap dibina.

Pembinaan jambatan itu dianggarkan melibatkan kos antara RM4 hingga RM6 juta setiap satu.

"Sembilan daripada 14 negeri dalam Malaysia telah bersetuju menggunakan peruntukan MARRIS untuk membiayai pembinaan jambatan Bailey yang akan diselenggara Jabatan Kerja Raya (JKR) negeri yang terlibat," katanya.

Sembilan negeri berkenaan adalah Johor,Melaka,Negeri Sembilan,Selangor,Pahang,Perak,Terengganu,Kelantan dan Kedah.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap