Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

Penyasaran subsidi positif kepada penarafan hutang negara

2024-06-18 berita.rtm.gov.myHaiPress

Foto hiasan

KUALA LUMPUR,18 Jun-Inisiatif rasionalisasi subsidi akan memberi prospek penarafan hutang yang lebih positif kepada Malaysia.

Jelas Pensyarah Kewangan Islam,Qatar Foundation,Prof. Madya Eskandar Shah Mohd Rasid,penyasaran semula subsidi mencerminkan kesungguhan kerajaan dalam usaha pembaharuan ekonomi dan konsolidasi fiskal.

Komitmen itu,akan menjadi petunjuk kepada agensi penarafan kredit antarabangsa seperti Moody’s,Fitch Ratings dan S&P Global Ratings mengenai kredibiliti dan disiplin fiskal kerajaan.

"Panduan yang asas kepada mana-mana negara iaitu kedudukan fisikal mestilah bagus supaya kita punya penarafan bagus.

"Jadi bila penarafan bagus ia memberi keyakinan kepada para pelabur asing kepada negara akan bagus.

"Itu menunjukkan disiplin,keseimbangan dari segi kewangan kita",ujarnya ketika ditemui RTM di sini.

Jelasnya,penarafan kredit lebih baik berupaya merancakkan aktiviti pasaran modal dan merangsang kemasukan pelaburan langsung asing.

Ini sekali gus menggalakkan permintaan mata wang tempatan dan mengukuhkan kedudukan Ringgit.

Tahun lalu,Moody’s mengekalkan penarafan kredit negara pada 'A3' stabil,disusuli penarafan ‘BBB+' dengan tinjauan stabil oleh Fitch Ratings.

Manakala,S and P Global Ratings mengekalkan penarafan kredit berdaulat mata wang asing 'A-' jangka panjang dan 'A-2' jangka pendek.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap