Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

Sijil Halal: Keputusan kajian tertakluk pada Majlis Raja-Raja

2024-09-12 berita.rtm.gov.myHaiPress

Ahmad Zahid bercakap kepada media ketika lawatan kerjanya ke Shanghai China/Foto BERNAMA

SHANGHAI,12 September - Sebarang keputusan mengenai hasil kajian untuk mewajibkan pensijilan halal kepada semua restoran dan syarikat pengendali makanan adalah tertakluk di bawah kuasa Majlis Raja-Raja.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata isu berkenaan tidak wajar dijadikan polemik kerana ia masih di peringkat kajian dan belum menjadi dasar yang tetap.

Justeru katanya,tiada pihak yang perlu rasa tergugat dengan cadangan kajian mengenai kewajiban pensijilan halal itu.

“Lagipun,soal hal ehwal agama ini termasuk isu halal ini,adalah di bawah kuasa Majlis Raja-Raja,Jika kajian mendapati (perlu) mewajibkan atau tidak mewajibkan,kita serahkan kepada Majlis Raja-Raja. Jika kajian ini dibawa ke Kabinet,kita berpandukan nasihat Perdana Menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim) supaya perkara ini tidak dijadikan polemik.

“Kita harus menghormati situasi semasa. Walaupun saya Pengerusi Majlis Halal Malaysia,tentu saya mengambil tindakan yang berhati-hati dalam menentukan dapatan terhadap kajian,” katanya kepada media Malaysia pada hari terakhir lawatan kerja ke China.

Dalam perkembangan berkaitan,beliau memaklumkan tindakan telah diambil bagi memendekkan tempoh kelulusan permohonan sijil halal.

Kelulusan kini dipendekkan kepada 15 hari waktu bekerja iaitu dari tarikh permohonan dikemukakan.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap