Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

'Fleet card': Permohonan pembayaran balik tunai pemilik kenderaan berkelayakan dilanjutkan

2024-08-10 berita.rtm.gov.myHaiPress

Foto BERNAMA

KUALA LUMPUR,9 Ogos- Kementerian Kewangan (MOF) akan melanjutkan mekanisme pembayaran balik secara tunai sehingga Ogos 2024 kepada pemilik kenderaan logistik berkelayakan yang masih belum menerima 'fleet card'.

Menurut MOF,kemudahan itu terbuka hanya kepada pemilik kenderaan logistik berkelayakan yang sudah diluluskan permohonan mereka di bawah Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) 2.0 pada atau sebelum 30 Jun lalu.

"Lanjutan ini membolehkan pemohon yang layak untuk membuat tuntutan bagi penggunaan diesel dari 10 Jun hingga 31 Ogos ini atau sehingga menerima 'fleet card' atau bagi tempoh maksimum tiga bulan sahaja," menurut kenyataan itu.

Menerusi kenyataan sama,Menteri Kewangan II,Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berkata hari terakhir untuk mengemukakan tuntutan juga telah dilanjutkan kepada 15 September ini.

Terma dan syarat lain yang dinyatakan di siaran media bertarikh 28 Jun 2024 kekal tidak berubah.

Pemilik kenderaan logistik yang layak boleh mula mengemukakan tuntutan bulan Ogos 2024 mulai 12 Ogos 2024.

Pelanjutan pembayaran tunai itu memberi masa yang secukupnya kepada syarikat-syarikat logistik berkelayakan untuk menerima 'fleet card' dan tidak menghadapi sebarang kesulitan menerima subsidi bersasar.

Pemilik kenderaan logistik yang layak boleh memohon untuk mendapat pembayaran balik tunai itu melalui portal BUDI MADANI di https://budimadani.gov.my.

Pemohon yang layak akan diberi bayaran balik secara tunai untuk menampung perbezaan antara harga runcit diesel pada tarikh pembelian berbanding harga SKDS 2.0 sebanyak RM2.15 seliter.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap