Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

Kes bunuh diri, KKM tingkat rawatan dan bantuan kaunseling

2024-07-31 berita.rtm.gov.myHaiPress

Lukanisman Awang Sauni

KUALA LUMPUR,31 Julai- Isu kesihatan mental akan diangkat sebagai agenda penting bagi menterjemah keprihatinan kerajaankhususnya dalam menangani peningkatan kes cubaan bunuh diri yang semakin kritikal dalam kalangan remaja.

Timbalan Menteri Kesihatan,Datuk Lukanisman Awang Sauni berkata,pelbagai langkah diambil untuk membantu individu yang mengalami permasalahantersebut.

Antaranya,menyediakan Perkhidmatan Rawatan Kesihatan Mental di lebih 1,000 fasiliti Kesihatan Primer,memperluas perkhidmatan kaunseling dengan menempatkan 200 Kaunselor Secara Kontrak (CFS) di 167 Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) dan membangunkan modul MyMinda dalam aplikasi MySejahtera.

Ini termasuk meningkatkan akses perkhidmatan rawatan dan bantuan kaunseling dalam talian.

"Salah satu kaedah yang kami perkenalkan adalah memperkenalkan perkhidmatan talianbantuan krisis kesihatan mental ataupun talian HEAL 15555,mudah untuk kita ingati...di mana kita menyediakan perkhidmatan kaunseling.

"Kita juga mendapati sejak tahun 2022 terdapat hampir 317 cubaan bunuh diri dalam kalangan remaja,juga dewasa dapat kita selesaikan..syukur alhamdulillah,tiada tingkah lakuyang menjurus kepada bunuh diri berlaku melalui panggilan talian HEAL tersebut," katanya di Dewan Negara di sini ketika menjawab soalan Senator,Datuk Nelson W Angang.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap