Rumah Pakar tempatan Hiburan global Harta tanah komersial 5G Bempatan Institusi latihan Permainan Automatik Daquan Hotel Makanan Berita Ibu bapa-anak Sukan Hartanah Kewangan Cerdas Anak Kesihatan

Inisiatif baharu Penjajaran Pelan Transformasi TLDM 15to5 tingkat keupayaan tempur

2024-07-25 berita.rtm.gov.myHaiPress

Timbalan Menteri Pertahanan,Adly Zahari

KUALA LUMPUR,25 Julai - Perubahan landskap geopolitik dan geostrategik,kekangan kewangan serta cabaran dalam industri menjadi faktor Penjajaran Pelan Transformasi TLDM 15to5 dilakukan.

Timbalan Menteri Pertahanan Adly Zahari berkata,beberapa inisiatif baharu telah diwujudkan dalam pelan tersebut bagi meningkatkan keupayaan tempur.

Ia disamping memastikan kesiapsiagaan berada pada tahap tertinggi dan menjadikan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sebagai angkatan laut yang kredibel.

"Melalui pelan ini juga pihak TLDM telah memperkasakan sistem keselamatan maritim melibatkan sempadan wilayah Sabah. Melalui peruntukan kewangan yang telah diluluskan dalam RMke-11 dan RMke-12,TLDM berjaya memperoleh empat buah kapal Littoral Mission Ship Batch 1,tiga buah Helikopter Operasi Maritim dan 19 bot Fast Interceptor Craft (FIC).

"Kesemua empat kapal Littoral Mission Ship Batch 1 dan Helikopter Operasi Maritim ditempatkan di Pangkalan TLDM Teluk Sepanggar,Kota Kinabalu," kata Adly ketika menjawab soalan Senator Datuk Noraini Idris,di Dewan Negara.

Dalam RMke-13 pula,TLDM telah merancang perolehan dua buah kapal Multi Role Support Ship (MRSS),tiga buah kapal Littoral Mission Ship Batch 3,empat buah helikopter antikapalselam dan enam buah Unmanned Aerial Vehicle (UAV).

Secara keseluruhannya,kesemua perolehan aset strategik TLDM bawah RMke-13 hingga tahun 2030 dianggarkan RM10 bilion hingga RM11 bilion.

Penafian: Artikel ini diterbitkan semula dari media lain. Tujuan mencetak semula adalah untuk menyampaikan lebih banyak maklumat. Ini tidak bermakna laman web ini bersetuju dengan pandangannya dan bertanggungjawab ke atas keasliannya, dan tidak menanggung tanggungjawab undang-undang. Semua sumber di laman web ini dikumpulkan di Internet. Tujuan perkongsian adalah untuk pembelajaran dan rujukan sahaja. Sekiranya terdapat pelanggaran hak cipta atau harta intelek, sila tinggalkan mesej.
© Copyright 2009-2020 mycitynews      Hubungi kami   SiteMap